اخبار وطن

اخبار به روز سراسر ایران و جهان

اخبار وطن

اخبار به روز سراسر ایران و جهان

تفاوت اینترنت داخلی با بین الملل

   


امروزه بسیاری از فعالیت ها در بستر اینترنت انجام می‌شود به گونه ای که نبود آن می‌تواند باعث اختلال در انجام فعالیت های روزمره شود. همه ما در دنیای امروز برای خرید، ثبت نام، مراودات مالی و غیره به اینترنت نیاز خواهیم داشت و بنابراین اینترنت نقش بسیار مهمی در زندگی امروزه بشر ایفا می‌کند‌.

اینترنت بین الملل چیست و چگونه کار می‌کند؟

در حقیقت اینترنت بین الملل شبکه بسیار گسترده از کامپیوتر های اختصاصی به نام روتر می‌باشد. این سیستم ها اولین بار در سال ۱۹۶۹ اختراع شدند و کار آن ها اطلاع از چگونگی انتقال بسته های کوچک اطلاعات از مبدا به مقصد است. برای دسترسی همه مردم دنیا در نقاط مختلف از فیبر های نوری استفاده می‌شود که به نقاط زیادی از دنیا کشیده شده اند‌. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از چهل درصد کمپانی های مرکز شبکه اینترنت بین الملل در آمریکا واقع شده اند و مابقی در شش کشور مختلف مستقر شده اند

بر اساس آمار های منتشر شده از ابتدای قرن بیست و یکم میزان دسترسی مردم به اینترنت بین الملل در نقاط مختلف دنیا چندین برابر شده است. در قاره آفریقا که بیشتر بخش های آن شهرنشین نمی‌باشد میزان دسترسی به اینترنت بین الملل از ۲ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۲۸.۲ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است. در آمریکا هم که خود مرکز بسیاری از کمپانی های اینترنت بین الملل می‌باشد این عدد درصد در سال ۲۰۰۰ به ۷۷.۲ درصد رسیده است. این موضوع خود به خوبی می‌تواند نشان دهنده افزایش نقش اینترنت در ارتباطات سیاسی و اجتماعی باشد. با بررسی سرعت پیشرفت اینترنت در این سال های می‌توان انتظار داشت که در سال های آینده اینترنت با سرعت و کیفیت بسیار بهتری از آنچه امروزه در اختیار ماست، در دسترس قرار بگیرد.

تفاوت ترافیک داخلی و خارجی 

ترافیک داخلی برای سایت ها و پیام رسان هایی استفاده می شود که بر روی سرور داخلی قرار دارد. اما برای آن دسته از سایت ها و یا پیام‌رسان هایی مانند اینستاگرام که سرور های آن در خارج قرار دارد نیاز به اینترنت بین الملل خواهد بود‌. چند سالی است که در کشورمان هزینه ترافیک سایت های داخلی به مراتب پایین تر از ترافیک خارجی شده است. این موضوع باعث شده است تا علاوه بر کاهش هزینه، کاربران سرعت دانلود بهتری هم تجربه کنند. در سال های گذشته اینترنت با بسته های نا محدود به کاربران ارائه می ‌شد که این موضوع امروزه اصلاح شده است و در حال حاضر اینترنت به صورت غیر حجمی ارائه می‌شود. به این صورت که کاربر پس از مصرف ترافیک منصفانه، می‌تواند باز هم از اینترنت اما با سرعت پایین تر استفاده بکند.

شبکه ملی اطلاعات چیست؟ 

در کشورمان به منظور بهبود ارتباطات داخلی، کاهش هزینه و همچنین افزایش کنترل بر روی اینترنت، شبکه ملی اطلاعات طراحی شده است. این طرح اولین بار در دولت نهم توسط وزیر ارتباطات وقت محمد سلیمانی پیشنهاد شد که به دلایلی همچون قطع ارتباط کاربران با اینترنت بین الملل تاکنون اجرایی نشده است. البته در دولت های بعد تعریف صحیح تری از این طرح برای کاهش جو منفی ایجاد شده صورت گرفت. هدف اصلی این طرح، ایجاد شبکه ای امن و پر سرعت برای کاربران می‌باشد تا آن ها بتوانند با کیفیت بهتری کسب و کار خود را مدیریت کنند.