اخبار وطن

اخبار به روز سراسر ایران و جهان

اخبار وطن

اخبار به روز سراسر ایران و جهان

همه چیز درباره گفتار درمانی


گفتار درمانی روشی برای ارزیابی و درمان مشکلات ارتباطی و اختلالات گفتاری است. این بیماری توسط آسیب شناسان گفتار زبان (SLPs) که اغلب گفتار درمانی نامیده می شود، تشخیص و درمان می شود.

برای بهبود ارتباط در گفتار درمانی از تکنیک های مختلفی استفاده می شود که این روش ها با توجه به نوع اختلال زبانی بیمار تعیین می شود تا گفتار درمانی را برای کودکان و بزرگسالان به کار ببریم. همچنین، بزرگسالان اغلب به دلیل صدمات یا بیماری هایی مانند سکته مغزی، جراحی مربوط به آسیب مغزی و غیره نیاز به بهبود عملکرد گفتار دارند. گفتار درمانی در منزل برای کودکان و بزرگسالانی که مشکل گفتار دارند و نمی توانند به مطب گفتار درمانی مراجعه کنند بسیار مناسب است. گفتار درمانی خانگی طیف وسیعی از گزینه ها برای درمان مشکلات گفتار در خانه است. گفتار درمانی یکی از شاخه های توانبخشی است که برای کمک به افراد مبتلا به مشکلات گفتاری و بلع توسعه یافته است و راه های مختلفی را برای کمک به افراد در هر سنی ارائه می دهد و یک گفتاردرمانگر حرفه ای می تواند بهترین راه را برای کمک به همه افراد انتخاب کند. تجزیه و تحلیل و نوشتن

فواید گفتار درمانی

گفتار درمانی نوعی توانبخشی است که به درمان یا کاهش مشکلات زبان، گفتار و بلع کمک می کند.

ارتباط با دیگران یکی از اساسی ترین نیازهای هر انسانی است. گفتار درمانی به افراد کمک می کند تا به صورت کلامی و غیر کلامی ارتباط برقرار کنند.

تلفظ نامناسب کلمات، اشکال در بیان، لکنت زبان و ... از مواردی است که اعتماد به نفس افراد را کاهش می دهد و در بسیاری از مواقع آنها را از خود دور می کند. گفتار درمانی به این دسته از افراد کمک می کند تا اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابند و بتوانند به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنند.

گفتار درمانی به کودکان مبتلا به سندرم داون، اوتیسم یا افراد مبتلا به فلج مغزی کمک می کند تا با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند.

در گفتار درمانی کودکان، گفتاردرمانگر تمریناتی را به والدین می آموزد که می توان آنها را در خانه دنبال کرد و کودک سریعتر بهبود می یابد.

گفتار درمانی نه تنها اختلالات گفتار و زبان را درمان می کند، بلکه به افرادی که به دلیل بیماری یا فلج صورت و دهان در بلعیدن غذا مشکل دارند، کمک می کند تا توانایی خود را برای غذا خوردن بهبود بخشند.

چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

به طور کلی همه افراد مبتلا به اختلال گفتار و زبان نیاز به گفتار درمانی دارند. نیازهای گفتار درمانی توسط گفتاردرمانگر بر اساس سن و سایر ویژگی ها شناسایی می شود. همه می توانند روش های درمانی را بر اساس تشخیص گفتار درمانگر شروع کنند. برخی از شرایطی که گفتار درمانی مورد نیاز است به شرح زیر است.

افراد مبتلا به اوتیسم

مردم با ایستادن

افراد دارای معلولیت ذهنی

برخی از بیماران مبتلا به سرطان حنجره یا زبان

کودکان با تاخیر در تکلم

افرادی که آسیب مغزی دارند

افرادی که مشکلات شنوایی دارند

افرادی که در راه رفتن مشکل دارند

افراد مبتلا به اختلالات صدا و بسیاری موارد دیگر…

لوگوپدیای کودکان در خانه

یک آسیب شناس گفتار تمام زمینه های گفتار و زبان کودک شما را برای شناسایی تاخیرها ارزیابی می کند. این کار با مقایسه عملکرد و رشد کودک شما انجام می شود. این به معنای بررسی این است که یک کودک عادی در آن سن چه کاری می تواند انجام دهد. فعالیت ها و فعالیت های گفتاری ممکن است بسته به مشکل، سن و نیازهای کودک شما متفاوت باشد. در طول درمان، درمانگر ممکن است:

با بازی کردن، صحبت کردن، استفاده از اشیا و کتابها، رشد زبان را با کودک خود الگو کنید.

با نشان دادن صداها و هجاهای صحیح در طول بازی، کودک یاد می گیرد که صداهای خاصی را تولید کند.

ارائه راهکارها و تکالیفی برای کودکان و والدین در مورد نحوه انجام گفتار درمانی در منزل.

گفتار درمانی بزرگسالان در خانه

بسیاری از افراد مسن نیز در گذشته مشکلاتی داشته اند یا سکته مغزی و غیره دارند. حل این مشکلات نیازمند توجه به گفتار درمانی است. در بزرگسالان، گفتار درمانی ممکن است در درمان تمام اختلالات گفتار و زبان کاملاً موفق نباشد. اما باید بدانید که بسیاری از بیماران پس از تماس با گفتار درمانی بزرگسالان، بهبودی را در درمان اختلالات گفتاری مشاهده کرده‌اند.

در برخی از اختلالات گفتاری، افراد ممکن است این اختلال را از دوران کودکی داشته باشند. اما به دلیل عدم درمان، حتی در بزرگسالی نیز رنج می برند. سکسکه به دلایل مختلف یکی از شایع ترین اختلالات دوران کودکی است. اگر لکنت در دوران کودکی درمان نشود، می تواند بالغ شود. کارشناس گفتاردرمانگر ارشد در زمینه لکنت نیز تا حد زیادی به فرد کمک می کند تا این اختلال را بهبود بخشد. بنابراین باید گفت که گفتار درمانی می تواند به بسیاری از اختلالاتی که از کودکی به فرد کمک می کند کمک کند. روش درمانی گفتار درمانی بزرگسالان پس از انجام چندین آزمایش توسط گفتاردرمانگر تعیین می شود.
مراجعه به منبع: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-گفتار-درمانی-در-شیراز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد