اخبار وطن

اخبار به روز سراسر ایران و جهان

اخبار وطن

اخبار به روز سراسر ایران و جهان

ویژگی های روانشناس خوب


روانشناسان، افرادی هستند که در زندگی هر انسان، کمکی اساسی به‌حساب می‌آیند و یکی از مواردی که نشانه یک روانشناس خوب است، دارا بودن ویژگی‌های مثبت است. هر روانشناسی باید دارای یک‌سری ویژگی‌های خاص باشد که در ادامه به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

روانشناسان باید از ارتباط و کمک به افراد دیگر لذت ببرند و تعهد به بهبود روانی و روان‌شناختی افراد داشته باشند.علاقه به مطالعه و تحقیق در زمینه‌های مرتبط با رفتار و روان انسانی، از جمله روانشناسی، جامعه‌شناسی، و علوم مشابه و توانایی برقراری ارتباط موثر با افراد مختلف و گوش دادن به مشکلات و نیازهای آنها  برای روانشناسان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

تحلیلگری و تفکر کریتیکال، تعامل محترمانه، مهارت در مدیریت زمان، قدرت تحمل فشار و استرس، تحصیلات و مهارت‌های مرتبط، انعطاف‌پذیری و حفظ حریم خصوصی نیز از ویژگی های مهم روانشناس خوب است. در کل، یک روانشناس برای موفقیت در این حرفه باید دارای ترکیبی از دانش تخصصی، مهارت‌های ارتباطی قوی، تفکر تحلیلی و انعطاف‌پذیری باشد و همچنین از تعهد به بهبود و رشد مداوم در کار خود برخوردار باشد.

انواع خصوصیات یک روانشناس خوب

این حرفه، یکی از استراس‌‌زاترین مشاغل است که هر فردی نمی‌تواند به آن دست پیدا کند و تبدیل شدن به یک روانشناس خوب، زمان‌بر بوده و به‌راحتی اتفاق نمی‌افتد. از مهم ‌ترین ویژگی‌ها برای یک روانشناس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·     خودآگاهی: یک روانشناس خوب به خودآگاهی کاملی از خود رسیده و در جلسات به‌هیچ‌عنوان با تعصب سخن نمی‌گویند. همچنین متمرکز بودن و دقت کافی داشتن از مزایای درمانگر به‌حساب می‌آید.

·     در دسترس بودن: مراجعین روانشناس‌ها معمولا در مواقعی ممکن است حال پریشان و وخیمی داشته باشند. در این هنگام باید دسترسی به دکتر راحت باشد تا به‌موقع به مشکل فرد رسیدگی شود.

·     عدم قضاوت بیمار: باتوجه به اینکه مراجع مشکلات شخصی خود را در اتاق درمان بازگو می‌کند، یک روانشناس خوب به‌هیچ‌عنوان، بیمار خود را قضاوت نخواهد کرد و با همدلی کامل به مشکلات او گوش می‌سپرد.

·     ضرورت داشتن اخلاق: علاوه‌بر داشتن مهارت کافی، روانشناس باید اخلاق خوب و رفتار متمدنانه داشته باشد تا در هنگام درمان، باعث ایجاد آسیب در مراجع نشود.

·     همواره درحال آموزش: یک روانشناس خوب، دائما در حال یادگیری موارد جدید است تا در هنگام درمان، اطلاعات کافی و حتی بیشتر را داشته باشد.

·     گوش سپردن و توجه به بیمار: هر روانشناسی باید به‌طور کامل به حرف‌های مراجع گوش بدهد و توجه کاملی به حرکات و حالات چهره و زبان بدن بیمار داشته باشد تا در هنگام تشخیص مشکل، دچار تردید نشود.

·     داشتن صبر و همدلی با بیمار: یکی از مزیت‌های مهم روانشناسان صبر بالا و داشتن حس همدلی با مراجعین است که همین ۲ مورد در روند تشخیص و درمان بیمار می‌توانند کمک بزرگی کنند.

·     ارجاع بیمار: در برخی موارد ممکن است، روانشناس تخصص لازم را در زمینه بیماری فرد نداشته باشد. در این موارد نیاز است که بیمار خود را به فردی دارای تخصص لازم، ارجاع دهد.

جمع‌بندی

ویژگی‌های یک روانشناس خوب بسیار زیاد هستند که در این مقاله به معرفی تعدادی از مهم‌ترین آنها پرداختیم. دقت داشته باشید که قبل از مراجعه به پزشک باتوجه به رتبه و نظرات دیگر مراجعین، می‌توانید سطح روانشناس را بسنجید و پس از آن به او مراجعه کنید.

روانشناسی، دریچه لمس روح و احساسات است و شما با بازکردن این دریچه به روی روانشناس، به او اجازه بررسی نواقص خود و درمان زخم‌های روحیتان را خواهید داد.

توجه داشته باشید که پیداکردن یک روانشناس ماهر کار راحتی نیست، به همین دلیل قبل از مراجعه به یک درمانگر، حتما سوابق کاری و درصد رضایت مراجعین او را بسنجید. با چک کردن موارد گفته‌شده می‌توانید با خیالی آسوده، مشکلات خود را در اتاق درمان بازگو کنید.

توجه به روح امری مهم تلقی می‌شود که برای هر فرد لازم است. لطفا با مراجعه به یک روانشناس متخصص به خود احترام بگذارید تا در مراحل مختلف زندگی خود و دربرابر چالش‌ها مقاوم و مصمم باشید.

منبع: https://ravan-center.ir/

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد